گپ‌ تجاری‌سازی شریف با تیم نینیکس

توسط |۲۶ اسفند ۱۳۹۵|مصاحبه|

نینیکس، یک پرستار هوشمند بچه است که می‌تواند به شما کمک کند، هرجا که هستید از فرزند خود مراقبت کنید. به‌جای استفاده از الگوهای استاندارد برای هشدار، نینیکس تجزیه و تحلیل سفارشی مختص کودک شما را فراهم می‌کند. نینیکس همچنین زنگ هشدار ۲۴ ساعته در نظر گرفته است تا از آن به عنوان پایش مستمر سلامت کودک خود بهره ببرید. با به‌روزرسانی اطلاعات پدر و مادر از وضعیت سلامت نوزادان خود، نینیکس استرس مراقبت از کودکان را کاهش داده و به والدین اجازه می‌دهد در کنار فرزند خود لذت ببرند. نینیکس به صورت مستمر، درجه حرارت پوست، الگوهای خواب و تنفس نوزادان را برای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی پایش می‌کند.نینیکس کمک خواهد کرد کل اعضای خانواده به صورت شبکه‌ای با یکدیگر در ارتباط باشند.
برای آشنایی بیشتر با فعالیت های تیم با آقای برمایون صحبتی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

خودتان را معرفی کنید و راجع به سوابق تحصیلی و سابقه کاری تیم خود توضیح دهید؟

محمدحسین برمایون هستم، لیسانس برق از دانشگاه امیرکبیر و ارشد مدیریت انرژی از دانشگاه شریف، آقای شکوهی نیا لیسانس برق امیرکبیر و ارشد MBA از دانشگاه تهران، آقای بهبویی لیسانس برق دانشگاه امیرکبیر و ارشد برق شریف، آقای شبانی لیسانس برق دانشگاه امیرکبیر و ارشد برق شریف و آقای گنجعلی کامپیوتر دانشگاه قزوین.

در مورد سوابق کاری: من تا تابستان ۹۳ مشغول گذراندن دوره ارشد بودم و بعد از آن به درخواست دکتر فتوحی در دانشکده برق مشغول به خدمت سربازی شدم. در طول این سال‌ها بازه‌های مختلف کارهای بیزینسی را تجربه کردم. آقای شکوهی نیا مدیر فروش شرکت داتیس بودند و در حال حاضر نیز در حوزه‌های مشاوره بیزینسی همکاری با تیم‌های مختلف استارتاپی دارند. آقای بهبویی نیز در تیم تحقیق و توسعه مجموعه داتیس حضور داشتند، آقای شبانی به صورت حرفه‌ای به انجام پروژه‌های وب و نرم‌افزاری مشغول بوده‌اند و تجربه خوبی در حوزه پیاده‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری از جمله اپلیکیشن‌های موبایل و … دارند. آقای گنجعلی نیز رهبری تیم MRL را بر عهده داشتند و هم اکنون نیز به صورت منتور به این تیم کمک می‌کنند و با توجه به تجربه ای که در حوزه روبوتیک کسب کردند از این رو مهارت خوبی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار دارند.

چگونه مسأله را شناسایی کردید؟

یکی از مسائلی که به عنوان دغدغه اصلی پیش روی والدین وجود دارد تأمین سلامت نوزاد است. با نگاهی گذرا به آمار مرگ‌ومیر انسان‌ها، به این نکته می‌رسیم که حدود نیمی از کل مرگ‌ومیر در ۲۸ روز اول زندگی نوزادان رخ می‌دهد. پس از بررسی‌های انجام شده تصمیم گرفتیم روی یک گجت پوشیدنی هوشمند که بر روی بدن کودک نصب شود تمرکز کنیم، روش کار به این صورت است که می‌تواند علائم حیاتی کودک را به صورت بیسیم به گوشی هوشمند والدین بفرستد و در صورت بروز هرگونه خطر آن‌ها را مطلع سازد.

آیا محصول شما دارای نمونه خارجی هست؟

در سال ۲۰۱۵ سه استارتاپ در این حوزه شروع به کار کردند طبق برنامه مارکتینگ که داشتیم با آن‌ها مکاتبه کردیم و برخوردشان در قبال این محصول این‌گونه بود که هنوز تولیدشان پایدار نشده و هنوز به محصولی قابل دفاع نرسیده‌اند. البته محصول این تیم‌ها مشابه محصول ما نیست و در حوزه سلامت کودک صرفاً پوزیشن را تشخیص می‌دهند اما محصول ما علاوه بر پوزیشن ویژگی‌های دیگری نیز دارد از جمله این ویژگی‌ها نرخ تنفس کودک و دمای بدن می‌باشد. با توجه به تحقیقات انجام‌شده در این حوزه، با نظارت بر این پارامترها می‌توان بیش از ۸۰ درصد مشکلات کودک را شناسایی و پیشگیری کرد.

محصول شما چه بازارهایی دارد و برنامه شما برای ورود به بازار چیست؟

دو نوع بازار بالقوه برای محصول وجود دارد یک بازار B2B داریم که این بازار هم از دو قسمت تشکیل می‌شود یکی فروشگاه‌های سیسمونی و لوازم کودک مثل خیابان بهار و دیجی کالا و بخش دیگر تعامل با دکترها. در بازار B2C هم می‌توان با یک تبلیغات خوب برای مصرف‌کنندگان سهم بالایی برای محصول گرفت.

به نظر شما چه چیزی باعث حفظ و پیشرفت تیم می‌شود؟

مورد مهمی که از روز اول با تشکیل این تیم مطرح شد این بود که تعصب بر روی یک ایده نداشته باشیم و اگر با بررسی‌های انجام‌شده متوجه می‌شدیم که ایده مناسب نیست به سمت ایده دیگری حرکت کنیم. رفاقت و برادری بین اعضای تیم نیز نقطه قوتی است که آن را از عوامل اصلی پیشرفت تیم می‌دانیم و با این نگرش آینده روشنی در پیش رو خود می‌بینیم.

بزرگترین موفقیت که تا به الان به دست آورده اید چیست؟

در این مدت کوتاهی که بر روی این محصول زمان صرف کردیم توانستیم نظر حداقل سه یا چهار سرمایه‌گذار را جذب کنیم. پروژه‌هایی را هم با معاونت ریاست جمهوری صحبت کردیم، برقراری این ارتباطات و برداشتن این گام‌ها از بزرگترین موفقیت‌های تیم بوده است.

چشم‌اندازی که برای کسب‌وکار خود طی ۵ تا ۱۰ سال آینده در نظر گرفتید چیست؟

به ۱۰ سال آینده فکر نکردیم چون در این فضا که کسب‌وکارها زود تغییر می‌کنند ۱۰ سال فکر کردن کار ساده‌ای نیست. به امید خدا در نظر داریم در افق دوساله محصول اولیه را تولید و روانه‌ی بازار می‌کنیم. سپس با تسلط نسبی به بازار این حوزه پیدا کنیم و در افق ۵ ساله به فکر صادرات هستیم. ما یک مثلثی در استراتژی داریم که دارای سه ضلع سخت‌افزار، سلامت و IOT است و باور من بر این است کسب‌وکاری که روی این مثلث بنا شود، قابل اتکاست و چشم‌انداز ما برای ۵ سال آینده راه‌اندازی یک یا دو استارتاپ موفق مرتبط با این مثلث است.

چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی که می‌خواهند یک استارتاپ شروع کنند دارید؟

فقط می‌توانم بگویم تیم مهمترین عامل تداوم یک استارتاپ می‌باشد اگر بهترین ایده را داشته باشند ولی تیم خوب و همدل نباشد نمی‌توانند موفق شوند؛ و در کنار تیم خوب، خودشان را برای سختی همراه با لذت آماده کنند.